TEKA TEKI

Oleh: Mohd Khamsuldin Abdul Wahab
9 JUN (SMKPS) – Cuba anda jawab teka-teki ini…… Kalau betul semua anda memang handal….

Dalam banyak-banyak kain, kain apa yang paling berat di dunia?

* = ______________________________

Soalan matematik, 2 apek tolak 1 nyonya jadi apa?

* = ______________________________

Ibunya satu, anaknya beribu,?

* = ______________________________

Kalau 1 + 1 = 2, jawapan lain dia apa?

* = ______________________________

Ibunya diurut, anaknya dipijak.

* = ______________________________

Pokok apa bila manusia nampak dia lari?

* = ______________________________

Lagu apa yang semua orang di dunia ini boleh menyanyikannya?

* = ______________________________

Air apakah yang paling berani sekali?

* = _______________________

Sungai apa yang paling kurus di dunia?

* = ______________________________

Sungai apakah yang tiada air?

* = ______________________________

Buah apa bila dia masak dia timbul?

* = ______________________________

Apakah persamaan antara ikan kod dengan kod gitar?

* = ______________________________

Ikan apakah yang mempunyai ketiak?

* = ______________________________

Susah ke Senang?…… he…….he…….

About these ads

About SMK PENGHULU SAAT

Sekolah Menengah Kebangsaan Penghulu Saat Kampung Parit Raja Ahmad, 83500 Parit Sulong, Batu Pahat, Johor. Kod Sekolah : JEA 0022 Lokasi Sekolah SMK. Penghulu Saad terletak di Mukim 18, pekan Parit Sulong. Jaraknya daripada Bandar Batu Pahat kira-kira 25 kilometer. Di kawasan pekan Parit Sulong terdapat 2 buah Sekolah Menengah iaitu SMK. Penghulu Saat terletak di belakang SMK. Dato’ Sulaiman. Sejarah Sekolah Tahun 1976 : Tn. Hj. Daud Bin Ibrahim Pengetua SM. Dato’ Sulaiman telah mencadangkan pembinaan Sek. Men. Ren. Parit Sulong sebagai Sekolah Menengah ke-2 selain daripada SM. Dato’ Sulaiman di kawasan Parit Sulong ini. Tahun 1977 : Perancangan pembinaan SMR ke-2 di Kg. Parit Raja Ahmad, Parit Sulong di atas tapak No. Lot Tanah: 011873 dengan keluasan 42539m². Tahun 1978 : Pembinaan SMR ke-2 dimulakan. Akhir tahun 1980: SMR ke-2 telah siap pembinaannya. 04 Januari 1981: SMR. Parit Sulong mula diasaskan. SMR. Parit Sulong ini adalah cawangan kepada SM. Dato’ Sulaiman. Pada ketika itu segala pentadbiran sekolah ini di bawah pengurusan Pengetua SM. Dato’ Sulaiman. SMR. Parit Sulong ketika itu terdiri daripada : Jumlah pelajar = 220 orang Jumlah guru = 13 orang Jumlah kakitangan = 3 orang Jumlah kelas = 7 buah Pelajar SMR. Parit Sulong datang dari 7 buah Sekolah Rendah berhampiran iaitu :  Sek. Keb. Seri Chantek  Sek. Keb. Seri Tiga Serangkai  Sek. Keb. Parit Sulong  Sek. Keb. Seri Maimon  Sek. Keb. Seri Laksana  SJK. (C) Parit Sulong  SJK. (C) Kangkar Senangar 15 Disember 1982 : Pentadbiran SMR. Parit Sulong dipisahkan daripada SM. Dato’ Sulaiman dan En. Abd. Rahim Bin Hamzah menjadi Pengetua pertama sekolah ini. Beliau berkhidmat hingga 15 Disember 1983. 26 Oktober 1995 : Nama sekolah ditukar menjadi SMK. Penghulu Saat. Permohonan pertukaran nama ini dilakukan semasa pentadbiran Pengetua Tn. Hj. Syed Ali Bin Syed Salim dan telah diluluskan oleh Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Pendidikan, Kementerian Pelajaran Malaysia (Unit Perancangan, Pembangunan dan Bekalan) pada 26 Oktober 1995. Nama sekolah ini, SMK. Penghulu Saat sebenarnya mengambil sempena nama seorang Penghulu ke VI Mukim Simpang Kiri iaitu MUHAMAD SAAD BIN KITAM. Muhamad Saat Bin Kitam merupakan seorang Penghulu yang paling banyak berjasa di kawasan pentadbirannya Mukim Simpang Kiri pada tahun 1917 – 1932. Hakcipta Terpelihara © 2009 SMK Penghulu Saat. SMK Penghulu Saat tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kerugian, kehilangan atau kerosakan yang dialami dalam penggunaan maklumat yang dicapai daripada portal ini.
This entry was posted in SAJAK,PUISI DAN KUIZ. Bookmark the permalink.

5 Responses to TEKA TEKI

  1. sk,sg,gelugor says:

    sy pon nk jgak

  2. amriawi says:

    Dalam banyak-banyak kain, kain apa yang paling berat di dunia?

    * = Kain cap gajah duduk

    Soalan matematik, 2 apek tolak 1 nyonya jadi apa?

    * = Nyonya jatuh

    Ibunya satu, anaknya beribu,?

    * = Katak

    Kalau 1 + 1 = 2, jawapan lain dia apa?

    * = Jawapan lain salah la

    Ibunya diurut, anaknya dipijak.

    * = tangga

    Pokok apa bila manusia nampak dia lari?

    * = Pokok nak tumbang

    Lagu apa yang semua orang di dunia ini boleh menyanyikannya?

    * = Happy Birthday

    Air apakah yang paling berani sekali?

    * = Air Terjun

    Sungai apa yang paling kurus di dunia?

    * = Slim River

    Sungai apakah yang tiada air?

    * = Sungai Buloh

    Buah apa bila dia masak dia timbul?

    * = Buah melaka

    Apakah persamaan antara ikan kod dengan kod gitar?

    * = Dua dua boleh goreng

    Ikan apakah yang mempunyai ketiak?

    * = Ikan duyung jantan

  3. SMKPS says:

    Wah…. panjangnya jawapan awak… he333. macam buat karangan pulak…
    susah saya nak bagi markah ni
    yang betul soalan no 2, 6, 8 aje…
    kena try lagi sekali… tak boleh jugak baru saya bagi jawapan yang betul. he333

  4. salinasaid says:

    Dalam banyak-banyak kain, kain apa yang paling berat di dunia?

    * = tahla, kain petah…kain kapan kot..bukanke?salah ea?

    Soalan matematik, 2 apek tolak 1 nyonya jadi apa?

    * = nyonya jatuh terbongkang jatoh pelepek!

    Ibunya satu, anaknya beribu,?

    * = yeke anaknye beribu maknye 1…katak x jawapnnye…sebb dulu time kecik2 suke tangkap berudu dlm gentong! banyak tol…dulu x rase geli pn…sekarang tgk katak n berudu mcm gerun jer…besla time kanak2 dulu…andai dapatku undur mase….cewah!

    Kalau 1 + 1 = 2, jawapan lain dia apa?

    * =loro (bahase ibundaku jawe world!)

    Ibunya diurut, anaknya dipijak.

    * =la kesiannye la, knpela anaknye di pijak maknye di urot….ksian …resam dunia……ish ish ish….

    Pokok apa bila manusia nampak dia lari?

    * = pokok nak tumbang

    Lagu apa yang semua orang di dunia ini boleh menyanyikannya?

    * =lagu papaku pulang dari kota…papaku belikan kereta…kereta kecil wwarna merah…bolehku bawa ke sekolah…pompompompom…kereta kecilku berbunyi…marilah adik mari naik…bolehku bawa jumpa nenek…
    ni lagu aku time tadika dulu…sampai sekarang aku still ingat liriknye!

    Air apakah yang paling berani sekali?

    * = air terjon

    Sungai apa yang paling kurus di dunia?

    * = sungai kurus! tau x kat mane lokasi sungai ni…kat belakang umah menebr saye, dia duk kat kole sgor…

    Sungai apakah yang tiada air?

    * = sunagi musim kemarau….

    Buah apa bila dia masak dia timbul?

    * = buah mengkudu…sebab depan umah atok sy ade pokok mengkudu (org jawe kate pacey).tumbuh tol2 tepi parit, so if jatoh dlm airnye mesti timbul.baunye bacin tau!

    Apakah persamaan antara ikan kod dengan kod gitar?

    * = same mak tapi lain bapak…kuihkihkih…tahla xtaula jwpnnye…

    Ikan apakah yang mempunyai ketiak?

    * = ikan ketiak bacin!

    WAH SUSAH BANGET!!!!! ENGGAK RETI DONG JAWAPNNYE!!!

  5. salinasaid says:

    wah, cam so final tahun akhir sy jer…susah banget!hihihii!

    SY NAK TERAI:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s