PERIHAL SMKPS

SMKPS

Sekolah Menengah Kebangsaan Penghulu Saat
Kampung Parit Raja Ahmad,
83500 Parit Sulong, Batu Pahat, Johor.

Kod Sekolah: JEA 0022
No telefon:07-4186393
Email sekolah: penghulusaad@yahoo.com

Lokasi Sekolah

SMK. Penghulu Saat terletak di Mukim 4, pekan Parit Sulong. Jaraknya daripada Bandar Batu Pahat kira-kira 25 kilometer. Di kawasan pekan Parit Sulong terdapat 2 buah Sekolah Menengah iaitu SMK. Penghulu Saat terletak di belakang SMK. Dato’ Sulaiman.

15 Disember 1982 : Pentadbiran SMR. Parit Sulong dipisahkan daripada SM. Dato’ Sulaiman dan En. Abd. Rahim Bin Hamzah menjadi Pengetua pertama sekolah ini. Beliau berkhidmat hingga 15 Disember 1983.

26 Oktober 1995 : Nama sekolah ditukar menjadi SMK. Penghulu Saat.
Permohonan pertukaran nama ini dilakukan semasa pentadbiran Pengetua Tn. Hj. Syed Ali Bin Syed Salim
dan telah diluluskan oleh Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Pendidikan, Kementerian Pelajaran
Malaysia (Unit Perancangan, Pembangunan dan Bekalan) pada 26 Oktober 1995.

PROFIL PENGHULU SAAT

Nama sekolah ini, SMK. Penghulu Saat sebenarnya mengambil sempena nama seorang Penghulu ke IV Mukim Simpang Kiri iaitu MUHAMAD SAAT BIN KITAM. Muhamad Saat Bin Kitam merupakan seorang Penghulu yang paling banyak berjasa di kawasan pentadbirannya Mukim Simpang Kiri pada tahun 1917 – 1932.

Hakcipta terpelihara © 2009 SMK Penghulu Saat (SMKPS).

SMK Penghulu Saat (SMKPS) tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kerugian,

kehilangan atau kerosakan yang dialami dalam penggunaan maklumat yang dicapai daripada portal ini

62 Responses to PERIHAL SMKPS

  1. SMK PENGHULU SAAT says:

    Waalaikumussalam.. Oh ya ka.. Mengajar di mana sekarang.. Koperasi makin maju.. untung lebih rm15,000.. Cikgu Md Zin saya kenal sebab pernah mengajar bersama dia di SMK Munshi Sulaiman BP..Tkasih kerana mengikuti blog sekolah

  2. kamaliah bt abdul samad says:

    assalam.saya cikgu kamaliah guru kumpulan pertama 1981 -1987 .BERtahun lama selepas bertukar tak dengar khabar berita berkaitan sek ni…semoga maju jaya.KOperasi maju?dulu saya guru koperasi bersama cikgu md zin

  3. SMK PENGHULU SAAT says:

    Alhamdulillah.. Jika berkesempatan, kunjungi kami di sekolah, Dr.. sudah hampir
    30 tahun meninggalkan sekolah

  4. drmisbah says:

    Di UiTM Shah Alam. Fakulti Sains Gunaan.

  5. adeq eira says:

    rindu SMKPS !

  6. SMK PENGHULU SAAT says:

    Dr Misbah bertugas sebagai pensyarah di UITM mana ya…Gembira mendengar bekas pelajar yang berjaya dalam kerjaya

  7. drmisbah says:

    Saya pelajar batch pertama sekolah 1981. Sekarang bertugas sebagai pensyarah di UiTM. Terima kasih kepada semua.

  8. amira izzaty says:

    rinduu nye kat sekolah nyh ! nak pegi sane balek !

  9. sani says:

    Dan ketahuilah adk2 pljr semua bahawa En Samian Bin Sawiyo pakar Bahasa Melayu pernah menjadi pengetua SMKPS suatu ketika dahulu.

  10. sani says:

    salam,aku bks pljr SMKPS thun SPM 1999 bkn 09 trslp thun td.skrg aku brtugas mjaga sempadan malaysia-thailand (Regiment Bolder)

  11. sani says:

    salam,aku bks pljr spm thun 09.alhmdulillah aku jd sorg manusia.skrg aku brtugas mjaga smpdn mlaysia-thailand.tq guru2 yg prnh mgajar aku.

  12. Rul Tiger says:

    Bak kata pengetua murid mrid mstilah tmbhkn speed dlm apa jua keadaan untuk berjaya

  13. Taqwa Johan says:

    terbaeekk…

  14. Taqwa Johan says:

    Smkps terbaekk…yooo….Mesti Maju Mesti Jaya…

  15. Fahim Hakim Ismail says:

    Cikgu gambar tu tuka gambar baru lah cikgu
    tuka gambar SMKPS yg bru cat

    https://smkpenghulusaad.wordpress.com/about/

  16. izzati says:

    rindu rasanye kat SMKPS…wlupon sekolah di sini just sampai awl fom4,,slpas 2 bpindah ke teknik…tp SMKPS tetap di hati n akan ingt sampai bile2…rindu jgk kat cikgu2 yg mgajar dari fom 1…wlipon ada yg tlh bpindah….SMKPS THE BEST!!!!!!

  17. mudalipah says:

    salam. saya merupakan bekas pelajar tahun 1983-1985. tahun tersebut sekolah dikenali sebagai sek men ren pt sulong..bila terbaca info ini terasa terlalu cepatnya berlalu. sekolah sekarang makin bertambah ceria dan maju. apa pun terima kasih kepada semu pendidik yang telah berjaya mendidik saya sehingga berjaya sekarang. alhamdulilah

  18. pedada says:

    hai…tes….tes…

  19. pedada says:

    smk penghulu saat, telah didaftarkan dengan ejaan penghulu saat, oleh kerana sebelum itu telah digunakan ejaan saad semua urusan pd ketika itu menggunakan ejaan saad…setelah rujukan dibuat dan semakan dilakukan ejaan saad rupanya saat…dan segalaurusan telah menggunakan ejaan saat

  20. noorhaniza bte mohd ayub says:

    rindu’e kat sek ni…sye ex student smkps…da lame tinggalkan sek nie tp kngan kat sek nie msh segar di ingatan xspecially cikgu2’e n semuerla…luv u sek lame ku…hehehehehe..

  21. -syasha_yEoN haE- says:

    $ anyeong….
    rndu gler at smkps…….
    sya skrg at uitmpp….
    jauh…..tp best….
    smkps is da best school in da world!!!
    smoga success slalu……(^_^)”)

  22. jerawatbyk says:

    like this

  23. beroksakithati says:

    best nye site ni

  24. monyetgileeer says:

    thks coz create tis website

  25. halina says:

    i love u 2 sape2 yg create site ni…..

  26. idora says:

    salam. sesiapa bley x bg web site taw antar email kat illa_pisces95@yahoo.com klu de soalan2 taon lps utk pmr.

  27. shah' amira says:

    smkps de best..!!
    rndunyer kat skola lame..
    bnyk memori mnis kat smkps..

  28. Aisyah.,ex-5aktif 08 says:

    Salam aidaan.,
    Smoga wrga smkps trus maju n cemerlng,gemilang n terbilang…dr sume aspek..dn sy n the geng dibri peluang oleh Allah untk trus berjuang menuntut ilmu,dihrp doa dr wrga smkps sentiasa mengiringi kami sume.

  29. N0rhuda ex5xtf.. says:

    Sek0lah lme lge diknang.. Di si2 tmpt qu menimba ilmu.. Shngga kini smkps ttp di hti qu.. Kpd smue gru2 d0akn kmi ‘5xtf’ batch 20o8.. Ad di klgan kmi bkal mjejak kn kaki ke menra gding mymbung pgjian ke prgkat degre.. D0akn kejayaan kmi..

  30. shafiq affendy says:

    selalu terkenang SMKPS walaupun sekarang di UITM.

  31. shafiq affendy says:

    There are no other places in the earth as same as SMKPS

  32. shafiq affendy says:

    selamat kembali ke sekolah semua pelajar dan guru SMKPS.TERUSKAN USAHA

  33. shafiq affendy says:

    smkps the best!!

  34. aaron din says:

    trimas

  35. SMA AL-FALAH CreW,TRG says:

    huhuh kasi cntoh keje kursus GEO 2010 lebih bernas skit O.K???biar budak skolah cemerlang di dunia dan akhirat…amin

  36. SMA AL-FALAH CreW,TRG says:

    harap dpt lebih majukan sekolah anda..TQ
    dan 1 lagi tlg kasi contoh keje kursus sejarah 2010 dgn keje kursus geo 2010 harap balas ………

    from SMA AL-FALAH,Kemaman,Terengganu.

  37. umiyadh says:

    salam kepada semua guru yg mengendalikan blog ini..semuga lebih maju jaya..

  38. SMKPS says:

    wah..bagi betis nak peha yek awak nie sis lleya..

  39. SMKPS says:

    wah.. ada maksud yg tersirat nie..

  40. sis leya says:

    sye nk cdgkn spaye skola ni juga dpt m’buat contoh keje khusus sejarah 2010….t.q

  41. fauzi says:

    terima kasih kepada guru smk peghulu saat… saya nak jadi kampung situ… duk separap … tapi tak menetap disitu…

  42. dafi says:

    ayub ko owg mne r….

  43. ISMA says:

    assallamualaikum
    sy juga bekas pelajar smkps
    knp perlu tukar nama kan SMKPS nama yg unggul seperti guru2nya juga serta plajr2 nya ?

  44. ISMA says:

    ASSALLAMUALAIKUM
    sy juga slh bekas seorang pelajar smkps..knp perlu tukar nama erm SMKPS kan dh ckup bgs dan sampai sekarang nam nya tetap unggul seprti pengajar2 nya dan pelajar nya juga

  45. SMKPS says:

    Fasihah:
    Tahniah kerana dapat melanjutkan pelajaran di Dublin, Ireland. Saya tahu bandar2 di Ireland spt Cork, Portadown.Terima kasih krn ikuti blog smkps. Inya Allah sy akan terus masukkan info tentang smkps dan pkara2 lain yg boleh memanfaatkan pengunjung…

    Pengendali Blog
    En Mustaffa

  46. Siti Fasihah says:

    Assalamualaikum..
    Rasa teruja dapat melihat blog SMKPS dari bumi Dublin. Rasa macam baru smalam ada kat SMKPS.
    Alhamdulillah saya dapat peluang untuk mengikuti perkembangan sekolah lama dari jauh.
    Alhamdulillah, SMKPS sudah melahirkan ramai insan2 yang berjaya bukan sahaja di dunia bahkan insyaAllah di akhirat.
    Salam maaf, salam terima kasih pada guru2 yang telah berjaya mendidik kami.
    Semoga kita semua dalam rahmat Allah

    Salam Perantauan,
    Fasihah – SPM 2006 –
    Royal College of Surgeons (RCSI), Dublin, Ireland.

  47. syazwani says:

    bosannye da x skola kat smkps ag,,,the best school…

  48. budak 4 aktif says:

    terima kasih kerana menyokong sekolah saya yang tadi tu…..

  49. ayub says:

    tme ksih sngat2 sebab memuji ckolh saye yang tadi Tu…..

  50. maisarah says:

    bnyk2 sek aq pndah..smkps r paling bst !!

  51. sahrul says:

    aku x samseng sekolah sebelum tuko nama…

    kekekeke SRP1992 SPM1994

  52. Proud x-SMKPS, previously known as Sek Men Rendah Parit Sulong…

    SRP – 1991

  53. zalifah says:

    SMKPS…tetap dihatiku!!!
    aku x-student dari tahun 1997-2001.
    Teringat pada cikgu-cikgu dulu terutama cikgu Razak (ajar sains pertanian), cikgu Kassim (sejarah) dan paling tak lupa pada cikgu Pang.haha!..memang rindu pada kenangan masa sekolah dulu.Terima kasih pada cikgu-cikgu yang telah mengajar aku dulu. kini, aku pun seorang guru.

  54. ameer says:

    SMKPS bole!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    chaiyokkk2!!!!!!!!!!!

  55. dato says:

    SMK DATO SULAIMAN is THE BEST SCHOOL FOREVER..

  56. myra says:

    dulu,kini n slamenya……smkps still smkps wlaucmne skalipun………………

  57. balqis says:

    salam…………..sy ex student smkps………

  58. ainlee says:

    salam…..
    sy ex-student smkps..
    walau apepun name sbnr smkps,,
    yg pntg smkps ttp smkps di hati ku…
    hidup smkps..
    success always…

  59. ziela says:

    salam…
    im ex-student SMKPS,
    syabas SMKPS!!!
    to all d teachers of SMKPS tq to all of u!!

  60. SMKPS says:

    sila rujuk post dalam kategori mengenai blog, nama penghulu saad ditukar kepada penghulusaat.tq

  61. zura says:

    assalamualaikum..
    saya bekas pelajar smk Penghulu Saad, saya tahu tntg blog ini melalui adik saya yg juga bersekolah di smkps.
    saya agak keliru sedikit, kenapa di blog ini ejaan nama sekolah berbeza, Smk Penghulu Saad menjadi Smk Penghuluu Saat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s